Voor wie is Johansen Sound Therapy?
Kinderen / jongeren / volwassenen hebben baat bij behandeling met de Johansen Sound Therapy. Hieronder staat een check-list. Wanneer er sprake is van een auditief verwerkingsprobleem, kunnen één of meerdere uitingsvormen zich voordoen.
Concentratie/aandacht/luisteren:
- Verminderde concentratie / aandacht
- Vertraagd horen
- Vaak dagdromen in de klas
- Storend gedrag in de klas (omdat de leerkracht niet gevolgd kan worden)
- Moeilijkheden om gegeven instructies op te volgen / vaak navragen aan leerkracht /medeleerling
- Moeilijk kunnen werken in een rumoerige omgeving. Werkt veel beter 1 op 1 dan in de klas
- Doet langer dan normaal over het maken van huiswerk en het leren van proefwerken
- Het lijkt vaak alsof hij / zij niet luistert naar wat er gezegd wordt
- Reageert niet altijd meteen als de naam genoemd wordt of er in een groep het woord tot hem / haar gericht wordt
- Houdt zicht bij klassikale instructie even afzijdig om eerst te zien wat anderen doen
Lezen en spellen
- Moeite met decoderen (correct lezen van woorden) / vrij laag, haperend leestempo
- Lijkt bepaalde klanken in een woord niet te kunnen horen
- Moeite om tegelijkertijd te luisteren naar uitleg en aantekeningen maken
- Moeite met correct schrijven van woorden (veel spellingfouten)
Spraak
- Woordvindingproblemen / moeite om precies te kunnen zeggen wat men denkt
- Slechte articulatie / langzaam, aarzelend spreektempo, soms warrig
- Moeite om meerlettergrepige woorden goed te kunnen uitspreken
- Moeite om bepaalde klanken in woorden goed te kunnen uitspreken
- Moeite om een gesprek te voeren / vragen te stellen
In het algemeen
- Zijn er in de periode tot het vierde levensjaar gehoorproblemen geweest, zoals oorontsteking, vocht achter het trommelvlies, e.d.
- Komen er in de familie spraak-, lees- of spellingproblemen voor
- Is er sprake van overgevoeligheid voor geluid of voor bepaalde klanken
- Is het moeilijk om vriendschap te sluiten en / of eventueel te onderhouden